InloggenProefaccount

Een leven lang leren: wat willen leerkrachten?

In 2017 hebben we 1.000 Engelse leerkrachten gevraagd naar welke professionaliseringsactiviteiten zij belangrijk vinden, als ze zélf zouden mogen beslissen over hun eigen professionele ontwikkeling. Dit zorgde voor interessante inzichten die hieronder verder beschreven worden.

Leerkrachten hechten veel waarde aan gezamenlijke en gepersonaliseerde professionalisering in de klas. Zij vinden dit soort activiteiten zelfs nog nuttiger dan het extern volgen van cursussen of workshops.

De onderstaande diagram geeft de voorkeuren van de leerkrachten weer:

diagram_tekst_levenlangleren

“Ik zou prioriteit geven aan een manier of een systeem dat het personeel vertrouwt. Gebaseerd op eerlijkheid, ondersteuning en dat de mogelijkheid geeft om eerlijke en constructieve feedback te geven om het lesgedrag te verbeteren.”

De leerkrachten waren ook geïnteresseerd in het experimenteren met verschillende didactische en pedagogische werkvormen. Het bleek echter ook dat minder dan de helft van de leerkrachten, die aangaven dat ze de mogelijkheid om te experimenteren met hun lesstijlen waarderen, hier daadwerkelijk de mogelijkheid voor krijgen. 

waardevolle_professionaliseringsactiviteiten

“De reden voor de focus op een leven lang leren is voor onze leerkrachten om zich, professioneel gezien, constant te blijven ontwikkelen. Hierdoor doen ze nieuwe en frisse ideeën op die ze kunnen implementeren in hun klassen, wat uiteindelijk de kwaliteit van hun lesgedrag zal verbeteren. Zelf zou ik de prioriteit geven aan interne professionaliseringsactiviteiten om meer ideeën over verschillende leerstijlen en activiteiten te bespreken met mijn collega’s.”

Meer dan 80% van de ondervraagde leerkrachten gaven aan dat ze klasobservaties waardevol vonden als onderdeel van hun professionele ontwikkeling. Deze klasobservaties houden in dat de leerkrachten zichzelf observeren, maar ook dat zij zelf geobserveerd worden door een collega, een coach of een mentor.

“Als het aan mij lag, dan zou ik de prioriteit geven aan professionaliseringsactiviteiten die gefocust zijn op het observeren, en daarvan leren, van elkaar.”

Een aantal leerkrachten gaven ook aan dat als het aan hén lag, zij de prioriteit gaven aan het bekijken van video-observaties. Zij vonden dit een waardevolle manier om inzichten te krijgen in- en te leren van leerkrachten uit andere groepen of van andere vakken.

Er werd ook gesuggereerd dat video-opnames gebruikt kunnen worden om expertise te delen en dat het gebruik van de opnames het voor leerkrachten gemakkelijker kan maken om elkaar te observeren. Dit komt mede doordat het gebruik van lesobservaties middels video-opnames minder tijd kost en geld vergt. Zo scheelt het enorm bij het in proberen te plannen van observaties binnen elkaars lesrooster. De opname kun je namelijk op een later moment bekijken, wanneer het uitkomt.

De bovenstaande quotes zijn afkomstig van leerkrachten die deelnamen aan het onderzoek

Volg ons op social media:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijsveld. Je kunt je op ieder gewenst moment afmelden.
Aanmelden nieuwsbrief
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram