InloggenVraag een demo aan

6 manieren om je zelfvertrouwen als leerkracht te vergroten

Het hebben van zelfvertrouwen kan zowel je effectiviteit als leerkracht, als je eigen welzijn verbeteren. Helaas kunnen leerlingen snel zien dat een leerkracht minder zelfvertrouwen heeft, wat soms kan leiden tot problemen met ordehandhaving of andere onprettige situaties in de klas.

Of je nou pas als leerkracht bent begonnen of al jaren voor de klas staat, iedereen kan wel eens wat extra zelfvertrouwen gebruiken. Zeker gezien alle nieuwe uitdagingen en veranderingen die het onderwijs de laatste jaren met zich mee brengt, kan het fijn zijn om zo nu en dan even een boost in je zelfvertrouwen te krijgen. Maar ook wanneer je nieuwe aanpassingen in je lesgedrag aan wilt gaan brengen is het fijn om stevig in je schoenen te staan. Het is op zulke momenten fijn om een compliment of schouderklopje te krijgen, maar helaas kunnen we daar als leerkrachten niet altijd op rekenen. Gelukkig ben je ook deels zélf verantwoordelijk voor het ontwikkelen en verzorgen van je vertrouwen, daarom hebben wij de volgende tips op een rij gezet die jou daarbij kunnen helpen.


Zes tips voor een boost in je zelfvertrouwen!

1.   Wees voorbereid

Het plannen van je lessen betekent dat je rekening houdt met de mogelijke uitdagingen van verschillende klassen en leerlingen. Het is van belang om daarbij rekening te houden met de mogelijke situaties die daaruit kunnen ontstaan en hoe je daar op wil reageren/dat wil aanpakken. Wat is het doel van je les? Hoe ga je dit overbrengen? Hoe verwacht je dat leerlingen daar op reageren? Zullen alle leerlingen zo reageren? Door goed over dit soort vragen na te denken, kom je maar zelden voor écht onverwachtse situaties te staan.

Zeker wanneer je minder goed in je vel zit, kan het soms nuttig zijn om nét iets meer tijd te besteden aan de voorbereiding van je lessen dan dat je normaal gesproken zou hebben gedaan. Dit extra beetje zelfvertrouwen kan een gewenste opsteker zijn.

Wees er wel van bewust dat je jouw lessen niet té veel voorbereid. Daardoor word je minder flexibel en creatief indien de les anders gaat dan voorzien!

 2.   Loop rechtop

Lichaamstaal zegt erg veel! Het beïnvloedt hoe anderen ons zien én hoe wij onszelf zien. Sociaalpsycholoog Amy Cuddy beschrijft in haar TED-Talkpower posing’ de rol van non-verbale communicatie in hoe we onszelf zien en hoe anderen ons zien. Zo vertelt ze dat vol vertrouwen en met een rechte rug staan ons zelfvertrouwen kan vergroten. Dit is zelfs het geval wanneer we ons eigenlijk niet eens écht zelfverzekerd voelen, of zoals ze zegt ‘fake it till you become it’. Ook geeft ze aan dat dit mogelijke kansen op succes in ons leven kan vergroten, doordat kleine aanpassingen, in bijvoorbeeld je houding, tot grote veranderingen kunnen leiden. Wanneer we bang of onzeker zijn, heeft ons lichaam automatisch de neiging om ietwat gebogen te gaan lopen of onszelf kleiner te maken, vandaar dat het (bewust!) lopen met een rechte rug je zelfverzekerdheid vergroot.

Benieuwd of jij je hier (onbewust) aan ‘schuldig’ maakt? Probeer er eens specifiek op te letten en hierop te reflecteren tijdens je volgens lesobservatie.

Download onze praktische Engelstalige guide voor meer informatie over zelfreflectie.

3. Jouw klaslokaal, jouw regels

Je les begint vanaf het moment dat de leerlingen je zien. Dus als ze buiten het klaslokaal op je wachten, is dat al het moment waarop je kunt beginnen. Op een rustige en zelfverzekerde manier kun je al voordat de leerlingen de klas binnenkomen het gewenste gedrag aangeven. Je kunt daar al invloed op uitoefenen door ze op een bepaalde manier te begroeten bij de ingang en door direct je verwachtingen van de leerlingen of de les aan te geven.

Wanneer je je wat ongemakkelijk voelt of je het gevoel hebt dat je de controle over de klas verliest, neem dan even een momentje voor jezelf om tot adem te komen. Denk aan je lesplan en de doelen die jij deze les hebt gesteld. Wanneer je je wat fijner voelt, probeer dan nogmaals op een rustige en autonome wijze de controle over de klas te krijgen.

Wanneer een klas simpelweg niet wil luisteren, is het vaak beter om te proberen niet over de leerlingen heen te praten (of erger: schreeuwen). Dit resulteert eigenlijk altijd snel in frustratie en het helpt vaak ook niet om de leerlingen alsnog naar je te laten luisteren. Probeer in plaats daarvan rustig stil te staan en gewoon een moment te wachten. Misschien ben je zelf niet zo kalm vanbinnen, maar uiteindelijk wordt de klas rustiger. Dit gebeurt misschien niet meteen en niet bij iedere klas, maar wees geduldig.

4. Wees niet bang voor kritiek, gebruik dit juist ten goede

Iedere les is een kans om er zelf van te leren! Mocht je negatieve feedback hebben ontvangen, probeer dit dan juist als een positief leermoment te zien om dingen aan te passen of te veranderen. Negatieve feedback ontvangen is voor iedereen moeilijk, maar probeer er altijd iets mee te doen. Met de ontvangen kritiek kun je de negatieve aspecten juist ombuigen in positieve aspecten, om vervolgens je zelfvertrouwen op te bouwen en daarmee ook het lesgedrag te verbeteren.

Je kunt zo’n feedbackmoment ook altijd even parkeren. Probeer in dat geval voor jezelf te onthouden (of maak snel een aantekening) wanneer en wat er werd gezegd. Werd de feedback door een leerling gedaan? Vraag dan na de les, als de klas weg is, op een open en vriendelijke wijze of hij/zij wil toelichten wat er gebeurde, en hoe de leerling dat in de toekomst anders zou willen zien. Zit jij er op dat moment niet op te wachten om dit met een leerling te bespreken? Neem dan zelf de tijd om te reflecteren op je eigen les. Zoek het moment eens op bij je lesobservatie: begrijp je waar de feedback vandaan komt? En wat zou jij dan een volgende keer anders kunnen doen? Is de kritiek dan om te zetten in opbouwende feedback?

Ook bij collega’s (of ouders) kan het nuttig zijn om een moment voor jezelf te parkeren en op een later moment, als je zelf even na hebt kunnen denken of wat rustig(er) bent, te bespreken.

5. Vermijd collega’s die altijd negatief zijn

Ben je omringd door collega’s die vaak en over zo’n beetje alles klagen?
Hoewel alle leerkrachten tegen uitdagingen aanlopen, helpt het niet om hier constant op een negatieve manier op gefocust te zijn. Mocht het je opvallen dat sommige collega’s om je heen altijd klagen, probeer hier eens over in gesprek te gaan. Doe dit niet door de negatieve dingen te benoemen, maar vraag eens naar dingen die wél goed gaan. Vraag eens uit van welke les, klas of leerling ze wél enthousiast worden. En geef deze collega’s ook een compliment voor hun werk. Misschien hebben ze juist wel dat ene opstekertje nodig. Boek je geen resultaat met deze gesprekken? Zoek dan naar andere leerkrachten die juist wél een positievere kijk op hun baan hebben.

6. (H)erken wat jouw sterke punten zijn

Als laatste, maar zeker niet minste punt, neem de tijd om te reflecteren op je onderwijsstijl en breng alle positieve punten die je bij jezelf ziet naar boven. Probeer eens om een les te filmen, zodat je een objectief beeld krijgt van je eigen lesgedrag.Dit is misschien in het begin wat ongemakkelijk en onwennig, maar het helpt écht om over negatieve percepties heen te komen en om juist je sterke punten in de klas te gaan (h)erkennen.

Door te reflecteren op je eigen sterke punten en deze te koesteren, bouw je een beter zelfbeeld en meer eigenwaarde op, wat uiteindelijk zal leiden tot meer zelfvertrouwen.

Benieuwd naar IRIS Connect?

Vraag een demo aan, het is gratis.

Volg ons op social media:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijsveld. Je kunt je op ieder gewenst moment afmelden.
Aanmelden nieuwsbrief
crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram