De uitdaging om het onderwijs en het leren op scholen te verbeteren, is een uitdaging die bestuurders en directies elk schooljaar opnieuw proberen te tackelen. Het constant veranderende onderwijslandschap en steeds verschuivende richtlijnen, zorgen ervoor dat we ons soms afvragen hoe het mogelijk is om collectieve verbetering te creƫren. In het rapport Staat van het Onderwijs 2024 kunnen we lezen dat professionalisering in het onderwijs een van de grootste uitdagingen is.
šHoe kun je het onderwijs en leren in de klas verbeteren?
Om de kwaliteit van het onderwijs op scholen te verbeteren, moeten we naar verschillende aspecten kijken. De belangrijkste factor voor het succes van studenten, is niet perse het curriculum of de klasgrootte. Het belangrijkste is de kwaliteit van het onderwijs. Hier zijn enkele manieren waarop onderwijsprofessionals hun leskwaliteit verder kunnen verbeteren:
Het internet biedt talloze digitale leermiddelen, lesmethodes en online hulpmiddelen die de betrokkenheid van leerlingen verhogen en beter leren bevorderen. Het is soms lastig om een keuze te maken, maar het lezen van de ervaringen van anderen geeft vaak een goede indruk van de kwaliteit en geschiktheid. Digitale tools kunnen helpen om de workflow van onderwijsprofessionals te stroomlijnen, kennis te delen, creativiteit te stimuleren en gedrag te managen. Apps zoals TooNoisy, Book Creator en ThingLink kunnen je onderwijs verrijken en de interactie in de klas verbeteren. Digitale lesmethodes zoals die van Vodix of Instruct bieden handvaten om lessen te verrijken en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Samenwerken, kennisdelen en collegiale consultatie met collega's kan de kwaliteit van het onderwijs op een school aanzienlijk verbeteren. Feedback krijgen en geven, evenals het observeren van elkaars lessen, helpt bij het creƫren van inzichten en wederzijds begrip. Het is belangrijk om te focussen op kleine, concrete ontwikkelingsstappen, om tastbare resultaten in de leskwaliteit te realiseren.
Het gebruik van video voor (zelf)reflectie geeft onderwijsprofessionals de mogelijkheid hun eigen lessen terug te zien en, indien gewenst, te delen met een collega of coach. Door zichzelf en hun lessen vanuit het oogpunt van een student of externe waarnemer te zien, kunnen ze dingen opmerken die ze anders zouden missen.
Inzicht in het leergedrag van leerlingen en studenten is essentieel om effectief leren te stimuleren. Door het leergedrag te begrijpen, kunnen leeromgevingen worden gecreƫerd die ieder kind helpt het maximale uit een les te halen. Door nog beter te letten op cognitieve, emotionele en sociale aspecten en te proberen een positieve en ondersteunende leeromgeving te bieden, weten leerlingen beter wat er van hen verwacht wordt. Dit leidt tot betere resultaten.
Hoe kun je de professionalisering en onderwijskwaliteit op schoolniveau stimuleren?
De kwaliteit van onderwijs wordt door veel factoren beĆÆnvloed. Sommige daarvan liggen buiten de controle van docenten, zoals eerdere leerervaringen, rijpheid en aspiratieniveaus. Toch kun je als schoolleiding en bestuur enkele stappen ondernemen om organisatie brede verbetering te stimuleren:
Sterke relaties tussen collega's creƫren een positieve en creatieve sfeer. Dit helpt om een cultuur van samenwerking en steun op te bouwen, wat het moreel en de professionele ontwikkeling ten goede komt.
Zorg dat leraren de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen zonder te strakke prestatiebeheersing. Dit helpt hen om met vertrouwen nieuwe methoden uit te proberen en zichzelf te verbeteren.
Kijk naar de behoeften van je team en ontwikkel ondersteuning op maat. Dit kan door middel van toegankelijke online middelen of door sterke leiderschap in specifieke onderwijsgebieden.
Zorg ervoor dat iedereen zijn mening kan geven en dat deze meningen serieus worden genomen. Dit bouwt vertrouwen en betrokkenheid binnen je team.
Reflectie is cruciaal voor continue verbetering. Maak duidelijk hoe belangrijk het is voor de professionele ontwikkeling en geef leraren de middelen om effectief te reflecteren op hun praktijk. Zo kun je de ontwikkeling van communicatievaardigheden van leraren ondersteunen en leraren stimuleren om hun eigen professionele ontwikkeling in eigen handen te nemen.
Er zijn verschillende belemmeringen die spelen bij onderwijsprofessionals, waar je als schoolleiding op kunt anticiperen.
Hoewel deze belemmeringen omvangrijk zijn, kunnen ze het hoo
Hoe kan IRIS Connect je ondersteunen?
Hoewel IRIS Connect geen invloed heeft op geopolitieke situaties of de wereldwijde economie, kunnen ze scholen ondersteunen door hulpmiddelen te bieden voor professionele ontwikkeling. Docenten kunnen hun lessen opnemen, objectief reflecteren en samenwerken met collega's en coaches om hun lesvaardigheden te verbeteren en samenwerking te stimuleren.
Maak je nog geen gebruik van IRIS Connect en wil je meer informatie?
Neem dan een kijkje op ons digitale schoolplein. Hier kun je korte videoās bekijken over het IRIS Connect platform, de toepassingsmogelijkheden en de ervaringen van andere scholen.
Via de knop hieronder kom je bij de inlogpagina, vul je gegevens in en je hebt direct toegang tot alle informatie. Je kunt ook een korte kennismaking met een van onze adviseurs inplannen via deze agenda!
Maak je al wel gebruik van IRIS Connect maar heb je vragen?
Mocht je hulp nodig hebben met het platform, een opfristraining willen volgen of strategieƫn willen bespreken over de beste manier om het uit te rollen naar al je personeel, neem hier contact met ons op!