InloggenProefaccount

Hoe geef je effectieve feedback?

Feedback is een belangrijk en noodzakelijk onderdeel in de carrière van een docent. Of ze nu in het eerste, vijfde, of vijftiende jaar van het docentschap zitten. Feedback ontvangen - van een senior leidinggevende of gelijke - is cruciaal voor het herkennen van sterke en zwakke punten in je prestatie. Hiermee hebben docenten de mogelijkheid om te groeien en om hun onderwijspraktijk te ontwikkelen.

Er is echter een wereld van verschil tussen iemand gewoon feedback geven en iemand effectieve feedback geven.

Wat is effectieve feedback?

"Het is niet het bestaan of de afwezigheid van feedback die er toe doet, maar de kwaliteit die bepaalt hoe krachtig het is."
- Stiggins et al, 2004

Professor Hattie heeft bewezen dat effectieve feedback meestal de bepalende factor is voor het verbeteren van de vooruitgang van je leerlingen. Om diezelfde reden is effectieve feedback ook een krachtig hulpmiddel voor de professionele ontwikkeling van docenten.

In tegenstelling tot simpele feedback moedigt effectieve feedback verandering in het gedrag aan. Om ervoor te zorgen dat feedback effectief is moet je er voor zorgen dat het zinvol en gepersonaliseerd is.

De sleutel tot effectieve feedback geven is niet de hoeveelheid tijd die je er aan besteed, maar de kwaliteit van de informatie die je er in steekt.

5 tips voor het geven van effectieve feedback

Om coachingsessies zo bevorderlijk mogelijk te maken moet je feedback zo effectief mogelijk kunnen geven. Bekijk hieronder 5 handige tips voor het geven van effectieve feedback.

1.   Focus op het doel 

Het doel van feedback is om mensen informatie te geven over hun voortgang richting een bepaald doel. Om effectieve feedback te geven, moet je deze dus linken aan het doel van de docent. De feedback moet laten zien hoe ze bijna hun doel hebben bereikt, en wat de beste stappen zijn om dat doel te halen.

2.   Maak het transparant en tastbaar 

Nuttige feedback bevat niet alleen informatie over een duidelijk doel, maar ook tastbare resultaten gerelateerd aan dit doel. Het doel zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat een docent meer interactie van zijn leerlingen wilt. Het tastbare resultaat zou dan zijn dat een leerling erg aanwezig of een beetje aanwezig is in de les.

Soms ziet iemand niet in wat je met bepaalde feedback bedoelt. Neem bijvoorbeeld een nieuwe docent die zich zoveel focust op het lesgeven, dat hij of zij niet doorheeft of studenten opletten of luisteren. Daarom kan naast feedback van anderen, ook videobeeld helpen met dingen zien die je normaal niet opvallen tijdens het lesgeven.

“Ik raad alle docenten aan om een opname te maken van hun les, minstens eenmaal per maand. Het is een veranderlijke ervaring voor me geweest als beginnende docent. Concepten die me tijdens het lesgeven heel duidelijk leken bleken vaag en verwarrend te zijn op video. Dit bleek uit de verbaasde blikken van mijn leerlingen, die ik op dat moment compleet niet op had opgemerkt". (Grant Wiggins).

3.    Geef actiegerichte informatie

Effectieve feedback geeft je ook actiegerichte informatie. Zo zijn opmerkingen zoals 'goed gedaan!' en 'dat is fout' geen goede feedback, gezien ze niet duidelijk maken wat een docent meer of minder zou moeten doen in de komende les. 

Om een effectieve coach te zijn, moet je goed observeren en opmerkingen geven die aansluiten bij de doelen van de docent. Maak duidelijk wat wel goed ging, en wat niet.

Dus zeg niet “de leerlingen waren niet betrokken”. Je feedback wordt duidelijker zodra je het volgende zegt: ‘Toen je tijdens de les 10 minuten spendeerde aan het probleem op het schoolbord, merkte ik op dat hoewel leerlingen in het begin op aan het letten waren, na drie minuten uitleg er een tiental leerlingen op hun telefoon aan het chatten waren of met andere leerlingen aan het praten waren. Tijdens de groepssessie deed echter maar één leerling dit!”

4.    Herken het verschil tussen feedback, evaluatie en advies

Er is een groot verschil tussen feedback en evaluatie. Met evaluatie geef je een beoordeling van iemands prestaties op een specifiek moment, en of die effectief of niet waren.

Feedback, zoals al eerder gezegd, geeft docenten continu informatie over hoe ze aan het werk zijn en of ze hun doel al bijna hebben behaald.  Om er voor te zorgen dat feedback effectief is, moet je docenten feedback geven vóór de evaluatieprocedure, zodat ze een kans hebben om een aanpassing te maken aan hun handelingen. Alleen zo komen ze dichterbij hun doel.

Er is ook een groot verschil tussen feedback en advies. Advies geeft je een suggestie voor verbeteringen. Feedback geeft je ruwe data die je laten zien hoe een docent momenteel presenteert. Het verwijst naar specifieke acties of gedrag en het effect wat dat heeft op het bereiken van zijn/haar doel.

5.   Maak het een voorturend proces

Voor een docent is het niet alleen belangrijk om effectieve feedback te ontvangen, maar ook om dit te kunnen gebruiken om hun onderwijspraktijken te verbeteren. Dus het creëren van een voortdurend coachingproces is essentieel.

Bovendien, hoe meer feedback een docent ontvangt in real time, hoe beter de les wordt. Live coaching is een bewezen techniek die docenten snel en effectief helpt om nieuwe lesmethodes te implementeren in de dagelijkse les.

Aan de slag met effectieve feedback

IRIS Connect helpt bij het geven van effectieve feedback. Door middel van jarenlang academisch onderzoek en gebruikservaringen hebben wij tools ontwikkeld die leerkrachten helpen bij het ontvangen én geven van feedback.

Volg ons op social media:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijsveld. Je kunt je op ieder gewenst moment afmelden.
Aanmelden nieuwsbrief
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram