InloggenVraag een demo aan

Saxion Hogeschool

Verbetering van het professioneel leren van docenten en van PhD onderzoek

Cindy Kuiper is docent Communicatie en PhD-student aan Hogeschool Saxion in Nederland. Cindy vertelt hoe zij IRIS Connect heeft gebruikt als onderdeel van haar PhD onderzoek naar schrijfvaardigheid in het Nederlandse hoger onderwijs. 

Improving_lecturers

Waarom heb je ervoor gekozen om met IRIS Connect te werken?

Mijn onderzoek is gefocust op het verbeteren van de schrijfontwikkeling van eerstejaars studenten. Vakdocenten geven inhoudelijk schrijfonderwijs tijdens lessen die ik vervolgens analyseer. Deze vakdocenten moeten vooraf getraind worden. Toen ik hoorde van IRIS Connect en de mogelijkheden die het mij kon bieden om de vakdidactiek te faciliteren, was ik erg enthousiast. Vooral door de gebruiksvriendelijkheid en tijdsynchrone opnames.

Hoe heb je IRIS Connect ingezet?

Ongeveer een jaar lang heb ik elke week een uur les opgenomen van twee vakdocenten die bij mijn onderzoek betrokken waren. Na elke les bekijk ik de opnames integraal en reflecteer ik erop vanuit het standpunt van onderzoeker en trainer. Ik becommentarieer de goede en slechte voorbeelden van schrijfinbedding tijdens de lessen en nodig dan de docent uit om ze met mij door te nemen in een zogenaamd "stimulated recall interview". Het proces verloopt als volgt:

  • Aan het begin vraag ik de vakdocent om zijn/haar algemene indruk van de les met mij te delen. 
  • Daarna laat ik hen 5 tot 7 fragmenten van de les zien waarin hun schrijfonderricht goed is of verbetering behoeft. 
  • Na elk fragment vraag ik hen te beschrijven wat ze zien en hoe ze denken dat het leerlingen kan helpen of leerlingen belemmert om hun schrijfvaardigheid te verbeteren.
  • Daarna bespreken we waarom sommige activiteiten goed werken en andere niet. We bespreken ook hoe de vakdocent zijn/haar schrijfinstructie in de volgende les kan verbeteren.
  • Nadat alle fragmenten zijn getoond, sluit ik het interview met de vraag aan de docent om nogmaals te vragen naar zijn/haar algemene indruk van de les.

Wat hebben jullie bereikt met het gebruik van IRIS Connect?

Beide vakdocenten waren enthousiast over het gebruik van IRIS Connect toen we voor het eerst begonnen met de lesopnames. Ze ontdekten, na een aantal stimulated recall interviews, hoe nuttig het was om de opnames van hun lessen te bekijken. Het maakte hen meer bewuster van wat er gebeurde in hun lessen en welke impact zij, en hun instructie hadden op de studenten. Beide docenten gaven ook toe dat ze een positiever gevoel hadden over de lessen en zichzelf als docent na het bekijken van de opnames.

Als onderzoeker heeft IRIS Connect mij geholpen om op een eenvoudige manier de praktijk van de docenten te analyseren, de stimulated recall interviews naadloos te laten verlopen en de vakdocenten te stimuleren, terwijl ik tegelijkertijd mijn eigen onderzoek kon uitvoeren.

Benieuwd naar IRIS Connect?

Vraag een demo aan, het is gratis.

Volg ons op social media:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijsveld. Je kunt je op ieder gewenst moment afmelden.
Aanmelden nieuwsbrief
crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram