Cindy Kuiper is docent Communicatie en PhD-student aan Hogeschool Saxion in Nederland. Cindy vertelt hoe zij IRIS Connect heeft gebruikt als onderdeel van haar PhD onderzoek naar schrijfvaardigheid in het Nederlandse hoger onderwijs.
Mijn onderzoek is gefocust op het verbeteren van de schrijfontwikkeling van eerstejaars studenten. Vakdocenten geven inhoudelijk schrijfonderwijs tijdens lessen die ik vervolgens analyseer. Deze vakdocenten moeten vooraf getraind worden. Toen ik hoorde van IRIS Connect en de mogelijkheden die het mij kon bieden om de vakdidactiek te faciliteren, was ik erg enthousiast. Vooral door de gebruiksvriendelijkheid en tijdsynchrone opnames.
Ongeveer een jaar lang heb ik elke week een uur les opgenomen van twee vakdocenten die bij mijn onderzoek betrokken waren. Na elke les bekijk ik de opnames integraal en reflecteer ik erop vanuit het standpunt van onderzoeker en trainer. Ik becommentarieer de goede en slechte voorbeelden van schrijfinbedding tijdens de lessen en nodig dan de docent uit om ze met mij door te nemen in een zogenaamd "stimulated recall interview". Het proces verloopt als volgt:
Beide vakdocenten waren enthousiast over het gebruik van IRIS Connect toen we voor het eerst begonnen met de lesopnames. Ze ontdekten, na een aantal stimulated recall interviews, hoe nuttig het was om de opnames van hun lessen te bekijken. Het maakte hen meer bewuster van wat er gebeurde in hun lessen en welke impact zij, en hun instructie hadden op de studenten. Beide docenten gaven ook toe dat ze een positiever gevoel hadden over de lessen en zichzelf als docent na het bekijken van de opnames.
Als onderzoeker heeft IRIS Connect mij geholpen om op een eenvoudige manier de praktijk van de docenten te analyseren, de stimulated recall interviews naadloos te laten verlopen en de vakdocenten te stimuleren, terwijl ik tegelijkertijd mijn eigen onderzoek kon uitvoeren.