De Accent Scholengroep is een onderwijsorganisatie van 19 scholen voor primair onderwijs (18 basisscholen en 1 speciale school voor basisonderwijs) met ongeveer 350 medewerkers. Ze focussen zich op het verbeteren van lesgeven door lessen te observeren en feedback te geven op leerkrachten en beginnende leerkrachten van topklassen. De topklassen binnen de stichting zijn groepen beginnende leerkrachten die ondersteunt worden bij hun eerste jaren voor de klas. Jan en Job vinden IRIS Connect daar perfect bij passen. Maar wie zijn Jan en Job? Jan en Job zijn meerschoolse directeuren binnen Accent Scholengroep. Wat Jan en Job belangrijk vinden is het vertrouwen en de veiligheid die IRIS Connect garandeert bij het verbeteren van de lespraktijk.
Jan en Job zijn positief over het gebruik van IRIS Connect: ‘We waren enthousiast over IRIS Connect toen we er voor het eerst in aanraking mee kwamen. Niet veel later zaten we met adviseur Berend aan tafel en gaf hij een demonstratie. Toen de demonstratie gegeven was waren we eigenlijk al direct overtuigd. Inmiddels werken we alweer drie jaar met IRIS Connect.’
Met deze positieve feedback op zak waren wij van IRIS Connect vooral benieuwd hoe verschillende scholen binnen stichting Accent onze tool inzetten. Jan en Job lieten ons weten dat de coronacrisis veel uitdagingen met zich mee bracht. Nadat de scholen weer open mochten is Accent Scholengroep direct actief met IRIS Connect aan de slag gegaan en merken ze dat het platform weer veel gebruikt wordt. Jan heeft sinds kort een rooster gemaakt voor het gebruik van de koffers per dag. Wat heel belangrijk is, is natuurlijk dat de scholen binnen de stichting comfortabel zijn met het gebruik van IRIS Connect. Jan voegt daaraan toe: ‘Ja, we zijn nu zeker comfortabel met het gebruik en de leerkrachten kunnen het makkelijk hanteren. De leerkrachten zijn ook positief over IRIS Connect en de ontwikkelingen die je ermee kunt maken.’
Uit hun verhaal blijkt wel dat de leerkrachten om zijn, maar we vroegen ons ook af hoe het gebruik van IRIS Connect op hoger niveau leeft. Zijn er bijvoorbeeld andere directeuren binnen de stichting beïnvloed om IRIS Connect te gebruiken? Jan en Job zeiden daarop luid en duidelijk: ‘Zeker gebeurt dat.’ Accent Scholengroep is al bezig met de eerste uitbreiding van IRIS Connect op meerdere scholen in de stichting: ‘Tijdens het directie overleg wordt IRIS Connect ook besproken. Hierdoor worden andere directeuren beïnvloed om IRIS Connect te gebruiken en wordt samenwerking bevorderd.’ Job heeft IRIS Connect geïntroduceerd bij de topklas waarin alle startende leerkrachten van stichting Accent gebruik maken van IRIS Connect en nemen het daardoor mee naar verschillende scholen binnen de stichting. Deze leerkrachten gebruiken IRIS Connect tijdens hun lessen, waardoor het direct zichtbaar wordt bij de directie. Daarnaast is het van belang dat er ook draagvlak gecreëerd wordt onder de leerkrachten: ‘Het was voor de leerkrachten vooral in het begin even wennen om te beginnen met IRIS Connect, dat kost even tijd. We zijn daarom begonnen met de lessen eerst voor jezelf op te nemen, observeren en pas wanneer je comfortabel bent met het gebruik ervan het te gaan inzetten voor ontwikkeling van de lessen.’
Wanneer een leerkracht start met IRIS Connect en het effectief weet in te zetten, wordt het ook eenvoudiger om andere leerkrachten te overtuigen: ‘Jazeker, ze zien van elkaar dat het gebruikt wordt in de klas en dat stimuleert andere leerkrachten ook om IRIS Connect te gebruiken.’ Het beïnvloeden van leerkrachten om IRIS Connect te gebruiken gebeurt zowel direct als indirect. Job zegt daarover: 'De koffers horen niet in een kast maar op een zichtbare plek waar leerkrachten de koffers ook daadwerkelijk zien'.
Over het algemeen zijn de leerkrachten van de betrokken Accentscholen positief over IRIS Connect en de ontwikkeling die het brengt. Daarnaast is de directie ook positief. Jan en Job zien een mooie toekomst voor IRIS Connect binnen Stichting Accent. Vooral omdat ze de kansen van het platform zien. Wanneer er eenmaal draagvlak gecreëerd is voor het gebruik van IRIS Connect, kan iedereen binnen de stichting daar de vruchten van plukken. Elkaar beïnvloeden is af en toe lastiger dan men denkt. Daarom geven Jan en Job de leerkrachten de tijd om aan het gebruik van het opnemen te wennen. Want bovenaan staat dat de beelden eigendom zijn van de leerkracht en die bepaalt hoe en waarom deze worden gebruikt.