"Het liep altijd stuk op tijd”
“Eigenlijk wilde ik al heel lang dat, naast ikzelf, ook collega’s bij elkaar in de klas konden kijken, maar daar ruimte voor maken in het rooster is gewoon heel erg lastig”, vertelt Jeannette van der Ham. “Het liep altijd stuk op tijd”.
Jeannette is directeur van basisschool de Zevensprong, een Jenaplanschool in Boskoop. Drie jaar geleden besloten ze IRIS Connect in te zetten om kostbare tijd te besparen. Inmiddels doet iedereen op de Zevensprong aan videoreflectie.
Tijdgebrek
Een belemmering die ze drie jaar geleden wilden aanpakken, was het gebrek aan tijd om van elkaar te leren, wat essentieel is voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten. “De grootste uitdaging zat in het plannen om bij een ander in de groep te kijken,” vertelt Jeanette.
De Zevensprong zat in een situatie die veel scholen zullen herkennen; de wil om van elkaar te leren en bij elkaar in de lessen te kijken, maar niet de hiervoor ruimte in de agenda. Logisch, want tijdens een schooldag ben je als leerkracht druk met je eigen klas en kan je niet zomaar weglopen om bij een andere collega een les mee te kijken. Dit gaven ook de collega’s van Jeanette aan. “Of je moet bij wijze van spreken op een vrije dag terugkomen”, maar dat is natuurlijk net iets te veel van het goede.
Jeanette ging dus op zoek naar een oplossing en kwam per toeval bij IRIS Connect terecht. “Ik heb de IRIS Connect-koffer destijds overgenomen van een school die werd opgeheven, en toen dacht ik: we gaan het gewoon proberen!” Het ‘experiment’ bleek goed uit te pakken.
"Als ik als directeur op een bepaald moment geen tijd heb, kunnen mijn collega's gewoon een video maken die ik later kan bekijken." Ook het terugkijken van de lessen levert tijdwinst op. "Je kunt van tevoren bepalen op welke lesonderdelen je wilt focussen, waardoor je veel specifieker kunt observeren."
Nieuw perspectief
Jeannette benadrukt dat videoreflectie niet alleen voor tijdbesparing zorgt, maar ook voor professionalisering. Ze ziet dat videoreflectie leerkrachten in staat stelt zichzelf én hun klas in actie te zien - een perspectief dat bij fysieke lesobservaties ontbreekt. "Normaal gesproken, wanneer je feedback krijgt zoals 'er mag wat meer tempo in', kun je denken, 'nou ja, prima en hoe dan?' Maar als je naar jezelf kijkt en beseft, 'jeetje, ik ben al dik een kwartier aan het kletsen’', dan komt dat kritische zelfinzicht vanzelf."
Daarnaast merkt ze nog een duidelijk verschil. “Als er iemand fysiek aanwezig is in de klas tijdens het observeren, reageert de groep altijd anders en dat wil je niet. Je wilt zien hoe een leerkracht dagelijks voor de klas staat. Daarom is het fijn om een camera neer te zetten en op afstand mee te kijken.”
Achteraf gezien was er zeker behoefte aan collegiale consultatie. “Het meekijken met elkaar, het delen met elkaar, collega’s als critical friend; dat was er in principe bijna niet.” Gelukkig weet iedereen op de Zevensprong onderhand de blauwe IRIS Connect-koffer te vinden. "Als je collega's vraagt wat hen kan helpen in de komende periode, krijg ik vaak te horen dat ze graag willen dat iemand naar hun lessen kijkt."
Toch had ze nog wel een klein kritisch puntje met betrekking tot IRIS Connect:
“We hadden het veel eerder moeten hebben”.
Benieuwd naar ervaringen van andere scholen? Bekijk hier alle verhalen.