Hoe is het om voor de klas te staan en om leerkracht te zijn? Er is maar een manier om hier achter te komen en dat is door praktijkervaring op te doen. Het is dan ook niet voor niks dat er steeds meer opleidingsscholen komen in Nederland. Binnen een opleidingsschool werkt de school en de lerarenopleiding samen aan de opleiding van toekomstige collega’s. Samen zorgen zij voor een goede aansluiting tussen de opleiding enerzijds en de onderwijspraktijk anderzijds.
Om deze aansluiting te realiseren werken ze binnen de opleidingsscholen in Den HaagaleenaantaljaarmetIRISConnect. Sjaak Nuijt, regio coördinator Hogeschool Rotterdam voor de Haagse opleidingsscholen, legt uit hoe IRIS Connect hun ondersteunt in het succesvol opleiden van hun studenten:“Sinds enkele jaren maken we binnen de opleidingsschool veel gebruik van video. Toen 3 jaar geleden de AVG wet in opspraak kwam, waren de schoolbesturen in Den Haag op zoek naar een gesloten en veilig video systeem voor in de klas. IRIS Connect kwam destijds al snelinbeeld, omdat dit gewoon een veilig gesloten systeem is.”
Bij opleidingsscholen doen studenten veel praktijkervaring op. Waar een student normaliter ongeveer twintig procent van de tijd op een(stage)schoolaanwezigis,brengenze opdeopleidingsscholentenminste veertig procent van het curriculum op de (stage)school door. Ook daardoor was de keuze om IRIS Connect in te zetten een logische stap: “Op het gebied van coaching is IRIS Connect een ideaal hulpmiddel. Elk stagebezoek dat wij afleggen kost ongeveer vier uur, een heel dagdeel dus, en dan heb je - als je geluk hebt - één student bezocht. De kwaliteit van het beeld en het geluid in IRIS Connect is dusdanig goed, dat het geen verschil maakt of begeleiders de beelden in het platform bekijken of dat wij live achterin de klas meekijken. Sterker nog, ik denk dat er met IRIS Connect een eerlijker en beter beeld wordt gegeven. Zet iemand achter in de klas en je weet niet of diegene er voor zorgt dat er orde en stilte is in de klas, of dat de student daar voor zorgt – of andersom natuurlijk. Zowel studenten als leerlingen gedragen zich vaak toch anders door onnatuurlijke omstandigheden.
Met IRIS Connect zijn de leerlingen de schermen en opnameapparatuur na een paar minuten al vergeten en hebben ze niet meer door dat er een opname wordt gemaakt.” Sjaak verwacht dat door corona het platform de komende tijd nog veel meer ingezet gaat worden. Naast de tijdsbesparing en het eerlijke beeld van een les, leren studenten er zelf ook ontzettend veel van. IRIS Connect is wat dat betreft een krachtige spiegel, waarin je geconfronteerd wordt met jezelf: “Naast de eerder genoemde voordelen kunnen de studenten met behulp van de opname bovenal ook op zichzelf reflecteren. Door het bekijken van de beelden zien ze hoe ze voor de groep staan, wat ze doen, hoe leerlingen reageren, wat goed werkt, wat beter kan. Hier leren ze al zoveel van, zonder dat ik of één van mijn collega’s er überhaupt naar hoeft te kijken.”