Op SBO De Wissel in Oosterhout waren ze al jaren op zoek naar een manier om collegiale consultaties mogelijk te maken. Hier bleek veel behoefte aan te zijn. Sinds 2018 zijn ze daarom gebruik gaan maken van IRIS Connect en al na zes maanden werden de effecten zichtbaar. Ilse van Rijen is adjunct-directeur en nauw betrokken bij de implementatie van IRIS Connect. Ze neemt ons mee in wat zij bij De Wissel het eerste halfjaar heeft ervaren en ontdekt.
“Wij zijn al jaren op zoek naar een manier om collegiale consultaties mogelijk te maken, collega’s geven aan dat ze hier veel van leren.” In het begin nam Ilse zelf wel eens een les over, zodat collega’s bij elkaar in de groep konden gaan kijken, “Maar dat bleek op langere termijn niet haalbaar. Een enkele leerkracht kwam op zijn vrije dag terug, maar ook dat is nooit de bedoeling. Tegenwoordig zijn we al blij wanneer alle groepen bezet zijn, iemand vrij roosteren om in een andere groep te gaan kijken is er dan zeker niet bij.” Dit probleem kon eenvoudig worden opgelost door IRIS Connect, maar er speelde meer: “Wij zijn ook al een tijdje zoekende in het anders invullen van de gesprekkencyclus, waarbij we leerkrachten veel meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid geven als het gaat over hun eigen ontwikkeling. IRIS Connect bleek ook daarin een goede oplossing te bieden.” Om deze uitdagingen te tackelen werd heel bewust voor IRIS Connect gekozen: “Bij IRIS Connect bepaalt de leerkracht zelf wat en wanneer hij filmt, en wat hij een ander laat zien. Of juist niet. De leerkracht is in controle en dat biedt ruimte om te experimenteren. Daarnaast kost het weinig tijd om te gebruiken in de klas of om een collega gericht feedback te geven.”
Op de school voor speciaal basisonderwijs werken ze nog maar zes maanden met IRIS Connect, en de eerste effecten zijn al zichtbaar: “Het effect is er, maar kan nog vele malen groter! Steeds meer leerkrachten zetten het in; om zelf op te reflecteren, om feedback van anderen te vragen en voor de begeleiding van individuele leerlingen. Bijvoorbeeld onze sociale vaardigheidstrainingen.
Het grootste effect merk ik bij collega’s die dit schooljaar een beoordelingsgesprek gepland hebben staan. Zij kregen de mogelijkheid om zichzelf te beoordelen naar aanleiding van feedback van anderen en dat aan mij te presenteren”, aldus Ilse, “waar liggen hun kwaliteiten, waar willen zij zich verder op ontwikkelen? Collega’s voelen dat ze vertrouwen krijgen en zijn gemotiveerd om aan de slag te gaan met hun eigen ontwikkeling. En dat is precies wat ik wil: van oordelen naar vertrouwen! De leerkracht bepaalt en is in controle. Dat biedt veiligheid en dus ruimte voor ontwikkeling.”
De flexibiliteit die IRIS Connect daarbij biedt is een belangrijke factor voor het succes op De Wissel: “IRIS Connect maakt het mogelijk om op elk moment een kijkje in je klas te geven. Vooral het feit dat je als leerkracht zelf bepaalt om welk moment het gaat is prettig. Wanneer iemand komt kijken voelen leerkrachten zich toch vaak bekeken en beoordeeld.” Andersom werkt het natuurlijk ook, want er hoeven geen leerkrachten meer te worden vrij geroosterd om bij een collega mee te kijken: “Klopt. Andersom is het nu mogelijk om een fragment van een collega te bekijken wanneer het diegene uitkomt. Daarnaast is feedback geven makkelijk en kost het weinig tijd, zeker als het om korte fragmenten gaat.”
Voor Ilse was de sleutel tot succes een eenvoudige, namelijk de vrijheid van deelname: “Natuurlijk heb ik het er met collega’s over en probeer ik te enthousiasmeren, maar de vrijheid om wel of niet met IRIS Connect te gaan werken staat voorop. Mijn ervaring is dat leerkrachten vanzelf enthousiast worden en daarmee anderen aanzetten ook met IRIS Connect te gaan werken.” Daarnaast helpt Ilse soms ook letterlijk een handje mee: “Ik probeer de drempel zo laag mogelijk te maken door te helpen met het klaarzetten als er collega’s zijn die dat nog lastig vinden”.
In de toekomst zal IRIS Connect meegroeien met de professionalisering op De Wissel: “Ik hoop dat er nog meer mensen IRIS Connect gaan inzetten en dat we de gesprekkencyclus kunnen optimaliseren, zodat elke leerkracht nog bewuster bezig is met zijn of haar eigen ontwikkeling. Niet vanuit oordelen, maar vanuit vertrouwen!”.