21st Century Skills ontwikkelen en tegelijkertijd tijd, moeite en energie besparen
De Engelse naam verraadt het eigenlijk al: IRIS Connect is een oplossing die niet alleen in ons mooie landje wordt gebruikt. Oorspronkelijk komt IRIS Connect uit het Verenigd Koninkrijk, maar ondertussen wordt het in tientallen landen wereldwijd ingezet. Wekelijks worden meer dan 4.200 reflecties geüpload. Zo ook door leerkrachten en studenten op de School van Professionele Docenten Educatie van de University of Applied Sciences in Finland. Door IRIS Connect te gebruiken wordt er ondersteunt aan het ontwikkelen van de 21st Century Skills, terwijl het leraren in opleiding 20 tot 40 dagen (!) aan reistijd scheelt.
De School van Professionele Docenten Educatie op de University of Applied Sciences vereist dat alle leraren in opleiding worden geobserveerd en geëvalueerd door leerkrachten, mentoren, coaches en collega-studenten. Het Professionele Docenten Educatie programma wordt aangeboden door 17 regionale docentopleidingen en door vijf online groepen, en is verspreid door het hele land. In een land dat meer dan zeven keer zo groot is als Nederland en waar reistijden vaak niet zo behapbaar zijn als bij ons, is het niet moeilijk om voor te stellen dat dit regelmatig logistieke en persoonlijke uitdagingen vormt.
Gemiddeld moet iedere begeleider de lessen van 12 tot 20 leraren in opleiding observeren. Dit betekent dat de leerkracht door het hele land moeten reizen. Een enkele observatie kan door de afstand en reistijd al snel een hele dag duren, wat veel tijd en energie kost.
De School van Professionele Docenten Educatie heeft IRIS Connect gebruikt als een eenvoudige manier om (oefen)sessies en lessen van leraren in opleiding op te nemen en ze veilig te delen met anderen, voor constructieve en versterkende feedback. Dit heeft de begeleiders een verbluffende 20 tot 40 dagen reistijd bespaard.
Wat nog belangrijker is, is dat IRIS Connect heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van 21st Century Skills. Door het ondersteunen van leraren in opleiding met hun assessments, het ontwikkelen van reflectie vaardigheden, het ontwikkelen/versterken van de soft skills en het gebruik van technologie in hun leerproces. Daarnaast, door het analyseren van hun eigen video en die van collega-studenten, zijn de leraren in opleiding bewuster geworden van hun eigen ontwikkeling als leerkracht.
“De online support die geleverd wordt door IRIS Connect is erg behulpzaam. Het is de sleutel voor een succesvol implementatie van IRIS Connect. Het feit dat de kit makkelijk te gebruiken is, de opnames snel en veilig worden geüpload en het feit dat je aantekeningen of documenten hieraan toe kan voegen is iets wat we écht waarderen. Sterker nog: daar vertrouwen we zelfs op”, aldus een van de leerkrachten die de studenten begeleid.
De meest significante winst is nog niet eens de 20 tot 40 dagen reistijd besparing per docent, maar nog veel belangrijker, de feedback die ze krijgen van de studenten. De studenten die IRIS Connect hebben gebruikt melden dat de opnames en reflecties significante hulpmiddelen zijn voor het ondersteunen van hun professionele ontwikkeling. Een student zegt daarover: “IRIS Connect is echt een handig hulpmiddel. Ik was in het begin een beetje nerveus, maar realiseerde al heel snel dat dat totaal overbodig is. Ik was verbaasd dat mijn video’s onmiddellijk werden geüpload naar mijn eigen beveiligde omgeving.”
De feedback die de studenten ontvangen wordt beschouwd als ontzettend waardevol, in het bijzonder de feedback die ze van collega-studenten krijgen. Het helpt ze met het ontwikkelen van vaardigheden en competenties die nodig zijn als leerkracht en onderwijzer. Eén leraar in opleiding beschrijft het zelfs als een “life changing experience”.
In de toekomst is de universiteit van plan om IRIS Connect te blijven gebruiken in hun Docenten Educatie Programma, om zo een stabiel curriculum op te blijven bouwen voor het faciliteren van een diverse leeromgeving.