Uit een recent artikel van de NOS blijkt nu dat maar liefst een kwart (!) van de jonge docenten binnen vijf jaar stopt met lesgeven.
Goede begeleiding van deze leerkrachten wordt 'essentieel' genoemd: "Internationaal onderzoek laat zien dat maar één op de zeven startende docenten goed begeleid wordt." En dat leidt bij starters meteen tot een te hoge werkdruk, zegt onderwijssocioloog El Hadioui. Hij noemt dat een van de grootste problemen waar docenten tegenaanlopen.
Ook worden het gebrek aan steun en feedback of slechte samenwerking, genoemd als belangrijkste redenen voor docenten om te stoppen.
Dit artikel en onderzoek onderstrepen alles waar wij voor staan: IRIS Connect biedt de essentiële begeleiding en feedback die (jonge) docenten nodig hebben om met vertrouwen en veerkracht de uitdagingen van het onderwijs aan te gaan.
Vaak realiseren startende leerkrachten zelf niet hoe goed het lesgeven gaat, totdat ze zichzelf terugzien op beeld. Videocoaching maakt het dus mogelijk om te gaan begeleiden en coachen vanuit kracht, waardoor het vertrouwen en het plezier in lesgeven groeit. Daarnaast bespaart het tijd bij de begeleiders en vereenvoudigt het hun werk.
Dit thema moet haast wel in jouw school spelen. Wil jij weten hoe je startende leerkrachten beter kan ondersteunen? Lees dan onze gids over dit onderwerp.
Deze gids biedt: