InloggenProefaccount

Het ontwikkelen van een groeimentaliteit

De term ‘groeimentaliteit’ is volgens professor en psycholoog Carol Dweck (2006) gebaseerd op haar studie waarin ze de motivatie van leerlingen onderzocht en concludeerde dat er twee verschillende denkstijlen zijn: een statische denkstijl (fixed mindset) en een groeimentaliteit (growth mindset). In haar latere werk herzag ze haar eerdere studies, waarin ze aangaf dat we allemaal een combinatie hebben van beide denkstijlen en die waarschijnlijk altijd zo zullen behouden. Om onze denkstijl meer in een groeimentaliteit te veranderen is het belangrijk om in nauw contact te zijn met ons statische denken en doen (Dweck, 2015). 

Deze bevindingen zijn ook van belang binnen het onderwijs en kunnen gekoppeld worden aan eenentwintigste-eeuwse vaardigheden. Als leerkracht is het namelijk van belang om je bewust te zijn van je eigen denkstijl en te leren hoe je die kunt ontwikkelen. Een groeimentaliteit kan een positief effect hebben op jezelf en je team, en kan van invloed zijn op de mentaliteit van de leerlingen aan wie je lesgeeft. 

Veel professionals hebben de voordelen van het ontwikkelen van een groeimentaliteit al besproken. Recente veranderingen binnen het onderwijs kunnen ook bijdragen aan het ontwikkelen van een groeimentaliteit. Denk bijvoorbeeld aan het geven van digitale lessen, veranderingen in het beoordelingsproces van lessen of aanpassingen in de focus van professionele ontwikkeling binnen een school. In deze gids bespreken we de groeimentaliteit en geven we tips hoe jij een leerkracht met een groeimentaliteit kan worden.

Volg ons op social media:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijsveld. Je kunt je op ieder gewenst moment afmelden.
Aanmelden nieuwsbrief
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram