InloggenVraag een demo aan

Kinderopvang Ludiek

Stichtingen Kinderopvang Ludiek bieden professionele kinderopvang en ontwikkeling voor kinderen tot 13 jaar. In hun zoektocht naar manieren om ontwikkeling tot stand te laten komen, zijn ze gestuit op IRIS Connect. Ze waren erg benieuwd of IRIS Connect ook interessant zou zijn voor een kinderopvangorganisatie. Pedagogisch coach en beleidsmedeweker Anna-Marie en directeur-bestuurder Nicole vertellen ons meer over de kinderopvang en hun ervaringen met IRIS Connect.

216_MG_8309-

Meer dan alleen een opvang

Anna-Marie begon voor de klas als leerkracht, maar heeft ondertussen een beleidsmatige rol op zich genomen. Hiermee probeert ze een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de kinderen. ‘Ik streef naar zo optimaal mogelijke kansen voor alle kinderen. Vooral bij kinderen van nul tot zes jaar wordt een enorme basis gelegd voor ontwikkeling. In ons beleid staat daarom de ontwikkeling van kinderen centraal’, vertelt Anna-Marie.

Nicole heeft als directrice geen pedagogische achtergrond, maar toen ze eenmaal in de sector aan het werk ging, raakte ze er direct in geïnteresseerd. Ze vindt het bijzonder dat ouders niet standaard gebruikmaken van de kinderopvang: ‘Nederland is de uitzondering op de regel in vergelijking met Europa. Wij zijn meer dan alleen maar een opvang, wij zijn er met name voor de ontwikkeling van kinderen. Brein technisch is nul tot zes jaar een heel interessante leeftijdsgroep, waarin je echt kan sturen, kneden en begeleiden. De fysieke en emotionele ontwikkeling van een kind in de eerste zes jaar van zijn/haar leven, maakt en vormt het kind voor de rest van het leven’.

In eerste instantie werden kinderen naar een kinderopvang gebracht, omdat hun ouders moesten werken. Aandacht voor de kwaliteit van deze opvang is volgens Nicole pas iets van de laatste jaren: ‘Er is onderzoek gedaan vanuit het ministerie naar de kwaliteit in de kinderopvang. Hieruit ontstond in 2018 de wet IKK, waardoor de kwaliteitseisen verder opgeschroefd moesten worden. Na het wetenschappelijk onderzoek werd het steeds duidelijker dat het goed is om te investeren in de ontwikkeling van kinderen vanaf nul jaar.’ Anna-Marie merkt deze aandacht ook in haar werk: ‘Het is belangrijk dat er aandacht is voor de kwaliteit en ik merk dat de vraag steeds groter wordt om deze kwaliteit ook te meten. We investeren meer in scholing, (online)trainingen en gaan ook fysiek in gesprek. We zijn ons heel bewust van kwaliteit, sturen dit en investeren hierin’.

"Als je wilt bouwen in je organisatie aan pedagogische kwaliteit, is het IRIS Connect platform heel erg handig."
Anna-Marie Oevering-Jager & Nicole Olde Meule, Pedagogisch coach en beleidsmedewerker & Directeur-bestuurder

32_MG_8122-

Het gebruik van IRIS Connect

Om de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers te stimuleren, werken Kinderopvang Ludiek nu met IRIS Connect. Hoewel dit voor de medewerkers nieuw is, merkt Anna-Marie al snel het effect. ‘Onze medewerkers raken zich bewust van wat ze doen. Je bent je zelfbewust en je reflecteert. De kracht van feedback is groot, maar zelfbewustwording is misschien nog krachtiger’, aldus Anna-Marie.

“Er is een enorm verschil tussen ergens op gewezen worden of het zelf terug te zien. Het zorgt voor een groter leereffect bij jezelf.”

Hoewel het filmen van jezelf in het begin erg spannend kan zijn, hoort Anna-Marie vooral positieve reacties: ‘Onze medewerkers zelf ervaren het als heel positief. Gesprekken die wij erbij voeren zijn prettig, maar dat de pedagogisch medewerkers onderling ook hun eigen beelden bespreken, is heel positief. Daarnaast is het erg laagdrempelig, omdat zij met mij mogen delen wat ze willen. Het eigenaarschap ligt bij de pedagogisch medewerkers.’ Nicole merkt daarnaast dat het gebruik van IRIS Connect ook helpt met de onderlinge samenwerking: ‘In de kinderopvang werken de medewerkers parttime. Je werkt niet altijd in dezelfde samenstelling met elkaar. Juist door de opgenomen video’s heb je een laagdrempelige manier om het gesprek onderling te voeren. Hoe doen wij het hier met elkaar? Hoe houden we dezelfde lijn, ongeacht wie er voor de groep staat?’

267IMG_9325-

Het effect van IRIS Connect

Anna-Marie is zelf voornamelijk te spreken over de zelfontwikkeling die IRIS Connect teweegbrengt voor pedagogisch medewerkers. Daarnaast heeft ze tijdens haar werk nu meer mogelijkheden en tijd om te coachen. Ze hoeft niet meer fysiek overal naar toe. ‘Wij hebben een behoorlijk groot voedingsgebied en collega’s die best ver weg zitten. Ze kunnen nu hun praktijkbeelden met mij delen en we kunnen van afstand goed coachen en hulp bieden. Ik had van tevoren echt niet gedacht dat het digitaal feedback geven en ontvangen zo waardevol kon zijn.’ Wat ook
mooi is, is dat de opnames een reële situatie tonen. ‘Als ik langskom is de situatie vaak onbewust anders, dan wanneer de pedagogisch medewerkers alleen zijn met de kinderen en het moment filmen’, vertelt Anna-Marie enthousiast.

Nicole ziet dat IRIS Connect meewerkt om effectiever te werken, aan het verlagen van de werkdruk en dat er op frequentere momenten feedback kan worden ontvangen. ‘Uiteindelijk is werkplezier een belangrijke basis. Met alle werkdruk die de kinderopvang met zich meebrengt, zijn digitale hulpmiddelen die meewerken aan werkdrukverlaging heel fijn’, legt Nicole uit. Ze kan IRIS Connect daarom alleen maar aanraden aan andere organisaties: ‘Als je wilt bouwen in je organisatie aan pedagogische kwaliteit, en je wilt dat verder ontwikkelen, dan is het IRIS Connect platform echt heel erg handig ter ondersteuning van de coaches en de pedagogisch medewerkers. Het is gewoon een goed idee om hierin te investeren want het levert ontwikkeling op.'

Benieuwd naar IRIS Connect?

Vraag een demo aan, het is gratis.

Volg ons op social media:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijsveld. Je kunt je op ieder gewenst moment afmelden.
Aanmelden nieuwsbrief
crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram